Δημοσίευμα της ιστοσελίδας capital.gr με ημερομηνία 4/8/2020, κάνει αναφορά στο έργο που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική μέσω του καλωδίου υπερυψηλής τάσης.

Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ της έγκριτης ιστοσελίδας, το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με το εθνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάζεται σήμερα στην χώρα, βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης και στα δύο άκρα του, δηλαδή στην Κρήτη και την Αττική.

Τι αναφέρεται επιπροσθέτως…

Επιπροσθέτως στο δημοσίευμα υπενθυμίζεται ότι για το έργο υπεγράφησαν τον Ιούνιο οι συμβάσεις ύψους 1 δισ. ευρώ ανάμεσα στη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection» και τους αναδόχους του έργου, ενώ γίνεται γνωστό πως το καλώδιο υψηλής τάσης θα προσαιγιαλωθεί στο Ηράκλειο από την πλευρά της Κρήτης και στα Μέγαρα από την πλευρά της Αττικής.

Διευκρινίζεται μάλιστα ότι στην Κρήτη, θα κατασκευαστεί Σταθμός Μετατροπής έξω από το χωριό της Δαμάστας, ο οποίος θα μετατρέπει το συνεχές ρεύμα σε εναλλασσόμενο, ενώ στα Μέγαρα δεν θα κατασκευαστεί αντίστοιχος Σταθμός Μετατροπής, καθώς η γραμμή θα καταλήγει μέσω υπόγειας όδευσης στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου που θα εγκατασταθεί ο αντίστοιχος Σταθμός Μετατροπής.

Επαφή με τις τοπικές κοινωνίες για την βελτιστοποίηση της όδευσης…

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, στο πλαίσιο της πολιτικής του ΑΔΜΗΕ για την ελαχιστοποίηση της όχλησης στα μέρη όπου κατασκευάζει τα έργα του, ο διαχειριστής ήρθε σε επαφή με τις τοπικές κοινωνίες, και στα δύο άκρα του καλωδίου, προκειμένου να βελτιστοποιήσει την όδευση σύμφωνα με τα αιτήματα των τοπικών φορέων στη βάση του εφικτού.

Γίνεται γνωστό μάλιστα, ότι τα αιτήματα αυτά ελήφθησαν υπόψη στο σχεδιασμό του έργου και κατ’ επέκταση στην κατάρτιση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που εγκρίθηκε τον περασμένο Απρίλιο από το ΥΠΕΝ.

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα Μέγαρα, όπου επισημαίνεται πως ο ΑΔΜΗΕ έχει εξ αρχής ενσωματώσει βελτιωτικές αλλαγές σε σχέση με παλαιότερους σχεδιασμούς διασυνδετικών γραμμών και θα υπογειοποιήσει πλήρως τις γραμμές μεταφοράς ώστε να μην υπάρχει οπτική επιβάρυνση, αναλαμβάνοντας σημαντικά υψηλότερο κόστος κατασκευή. Βελτίωση η οποία συμφωνήθηκε να γίνει και για την περιοχή της Κορακιάς στην Κρήτη.

Και όμως, προκύπτουν πολλές απορίες…

Με βάση λοιπόν, όλα όσα έρχονται στο φως της δημοσιότητας από την ιστοσελίδα capital.gr, οι βελτιωτικές αλλαγές που αφορούν την πόλη των Μεγάρων έχουν ενσωματωθεί στον σχεδιασμό του έργου, προβλέποντας την πλήρη υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς ώστε να μην υπάρχει οπτική επιβάρυνση.

Αυτό που προκαλεί όμως πολλές απορίες προκύπτει από την αναφορά που γίνεται στην επαφή με τις τοπικές κοινωνίες, καθώς απ’ ότι γνωρίζουμε στα Μέγαρα δεν έγινε καμία δημόσια διαβούλευση, αλλά και καμία επαφή – τουλάχιστον δημόσια – με φορείς της πόλης.

Διότι εάν αυτό είχε γίνει, δεν θα υπήρχαν ακόμη και σήμερα που το έργο αυτό βρίσκεται σε τροχιά υλοποίησης, φωνές από κατοίκους και φορείς που ζητούν την αλλαγή της όδευσης αλλά και του σημείου προσαιγιάλωσης του καλωδίου, ούτε και αιτήματα από την πλευρά της αντιπολίτευσης για προσφυγή στο ΣτΕ.

Γιατί το πρόβλημα όλων είναι συγκεκριμένο (όπως σχετικά αναφέρουμε παραπάνω) και δεν αφορά μόνο την οπτική επιβάρυνση από τις γραμμές μεταφοράς που αναγκάζει τον φορέα υλοποίησης του έργου να προχωρήσει στην πλήρη υπογειοποίηση των, αλλά το ότι το καλώδιο υπερυψηλής τάσης – όπως καταγγέλλεται από φορείς και κατοίκους – περνάει μέσα από κατοικημένες περιοχές.