Πολλοί αναρωτιούνται για το πως θα διενεργηθεί η  κυκλοφορία των οχημάτων από τη Δευτέρα 04/05/20 , εν όψει της Νέας  Αρχής της Κανονικότητας ύστερα από την ολική απαγόρευση λόγω του  Κορονοϊού.

Πριν την απαγόρευση κυκλοφορίας, οι περισσότεροι από εμάς χρησιμοποιούσαμε  τα μέσα  μετακίνησης για οικονομία χρόνου, χρημάτων, αλλά και  για λόγους ανάγκης.

Για παράδειγμα,  ένας κάτοικος  της Δυτικής Αττικής για να μεταβεί στο κέντρο της Αθήνας χρησιμοποιούσε πέρα από το αυτοκίνητό του ή το μηχανάκι του, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο,αλλά και την Αστική Συγκοινωνία ή το ΚΤΕΛ. Επίσης, ο κάτοικος της περιοχής του Λεκανοπεδίου  για να μεταβεί στη πλατεία Συντάγματος  χρησιμοποιούσε ως  κύριο μέσο μεταφοράς τον Ηλεκτρικό –  ΜΕΤΡΟ-  Τράμ, διότι θα δυσκολευόταν να σταθμεύσει το όχημά του στο κέντρο της Αθήνας.

Στα χρόνια που ήρθαν μετά την εμφάνιση της  οικονομικής κρίσης , έχει διαπιστωθεί ότι  στην ελληνική πραγματικότητα αυξήθηκε η μετακίνηση με τα ΜΜΜ καθώς και πολλά  αυτοκίνητα έχουν πια ακινητοποιηθεί στα γκαράζ με σκοπό να ελαχιστοποιηθούν τα  έξοδα από τον οικογενειακό προϋπολογισμό του καθενός από εμάς.  Εξάλλου, δεν είναι λίγοι οι  κάτοικοι των πυκνοκατοικημένων περιοχών της Αττικής και της  Θεσσαλονίκης  που χρησιμοποιούσαν το αυτοκίνητό τους προκειμένου να μετακινηθούν στην επαρχία ή σε μέρη αναψυχής. Ακόμη και οι κάτοικοι των κοινοτήτων της Αττικής μετακινούνταν με Αστική Συγκοινωνία ( Γραμματικό , Βίλια, Χαλκούτσι κλπ).

Η νέα κανονικότητα στην κυκλοφορία, θα  πλήξει σε μεγάλο βαθμό και σε πολλούς τομείς τους περισσότερους πολίτες.

Ο πρώτος τομέας θα είναι η οικονομία. Συγκεκριμένα, τα έξοδα μετακίνησης πιθανόν να αυξηθούν. Ο λόγος είναι ευνόητος. Οι πιο πολλοί θα  χρησιμοποιήσουν περισσότερο  το όχημά τους( αυτοκίνητο – μηχανάκι ) για να  να μετακινηθούν αντί τα ΜΜΜ. Συνεπώς, θα αυξάνονται τα έξοδα  σε καύσιμα καθώς και η ενοικίαση χώρων στάθμευσης κοντά στην εργασία , για το  εκάστοτε όχημα.

Την  μεγαλύτερη ίσως οικονομική επιβάρυνση θα την υποστούν οι κάτοικοι που μετακινούνταν  προ εποχής Κορονοϊού με τα ΜΜΜ.

Γιατί άραγε; Η απάντηση είναι απλή. Ο φόβος μετάδοσης του Κορονοϊού σε πολυσύχναστους  χώρους όπως και στα ΜΜΜ θα αναγκάσει τον καθένα μας να μετακινηθεί με  κάποιο ατομικό όχημα.

Δεύτερος τομέας είναι τα οδικά τροχαία ατυχήματα- δυστυχήματα. Η αύξηση της κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες θα επιφέρει στατιστικά την αύξηση  των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, καθώς επίσης η μαζική μετακίνηση πεζών ειδικά τις πρώτες ημέρες και ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων( ηλικιωμένων , παιδιά , ποδηλάτες κλπ)   πιθανόν να αυξήσει  τις παρασύρσεις πεζών και τις συγκρούσεις με ποδήλατα.

Τρίτος τομέας είναι η επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τα καυσαέρια των οχημάτων, λόγω της αύξησης των χρηστών. Ο μεγάλος αριθμός οχημάτων και συνάμα μέσω της συμφόρησης κυκλοφορίας αυξάνεται ο χρόνος λειτουργίας των μηχανών των οχημάτων,με αποτέλεσμα  να προκληθεί ρύπανση του περιβάλλοντος. Γιαυτό θα πρέπει να τηρήσουμε την εκ περιτροπής ωραρίου εργασία. Δυστυχώς,το ποσοστό φιλικών  οχημάτων που κινούνται στην χώρα μας ακόμη είναι πολύ μικρό.

Η νέα κανονικότητα στην κυκλοφορία από Δευτέρα και για κάθε επόμενη Δευτέρα μέχρι να αρθούν εξ’ ολοκλήρου τα απαγορευτικά μέτρα μετακίνησης θα πρέπει να μας ανησυχήσει, να μας προβληματίσει αλλά και να μας προετοιμάσει για τους κινδύνους στους τομείς που αναφέραμε παραπάνω.

Τι θα πρέπει να πράξουμε; Αρχικά, να προσέχουμε στην οδήγηση , να παίρνουμε όλα τα μέτρα ασφάλειας

(κράνος ,ζώνη κλπ) , η χρήση του αυτοκινήτου να γίνεται μόνο όταν είναι απαραίτητη και πάντα να επιλέγουμε την μικρότερη διαδρομή. Επίσης, ως πεζοί και επιβάτες να ακολουθούμε τους κανόνες του σωστού ποδηλάτη και πεζού.

Η πολιτεία θα πρέπει με νέες καμπάνιες να ενημερώσει ότι τα ΜΜΜ είναι ασφαλή και  ότι λαμβάνονται όλα τα μέτρα  προστασίας της μη διάδοσης του Κορονοϊού.

Να συνεχίζουμε και να τηρούμε στο έπακρον τις συμβουλές της Πολιτείας, έτσι όπως μέχρι σήμερα το έχουμε  πράξει  και δικαιωθήκαμε ως χώρα.

Με  αυτοσεβασμό, αλλά και  με σεβασμό στον συνάνθρωπο θα ξεπεράσουμε και αυτή τη δύσκολη φάση.

 

Σωτήρης Γιαννόπουλος

Εθελοντής φορέων για την οδική ασφάλεια και την βιώσιμη κινητικότητα

email: giannopoulossotirios@gmail.com