Έχουμε την τιμή να φιλοξενούμε στην έντυπη έκδοση της Αιχμής αλλά και στο www.aixminews.gr , τον συμπολίτη μας Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Περικλή Νικολάου.

Ο κ. Νικολάου αποδέχθηκε την πρότασή μας να μας παραχωρήσει συνέντευξη και να απαντήσει τεχνοκρατικά σε ερωτήσεις που αφορούν το μεγάλο και υπό δημοπράτηση έργο του προαστιακού δυτικής Αττικής με την ενεργοποίηση της παλιάς γραμμής που θα ενώσει τα Λιόσια με την Ελευσίνα, τη Νέα Πέραμο με τερματικό σταθμό στα Μέγαρα.

Ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ εκτός του ότι μιλάει γενικότερα για τις παρεμβάσεις που θα γίνουν αλλά και για τις νέες τεχνολογίες στους συρμούς και τους αυστηρότερους κανόνες ασφαλείας, καταθέτει και την προσωπική του άποψη με αφορμή πρόταση που έκανε λόγο για τη δημιουργία του τερματικού σταθμού στο Φόρο, επισημαίνοντας πως αυτή μπορεί να γίνει εφικτή αλλά υπό προϋποθέσεις.

ΕΡΩΤ: Φίλε Περικλή, θεωρώ ότι είσαι ο κατάλληλος άνθρωπος για να μας ξεδιαλύνεις την κατάσταση και να επιλύσεις πολλές απορίες σχετικά με το τραίνο που θα έρθει στα Μέγαρα και την ενεργοποίηση της παλιάς γραμμής. Πες μας λοιπόν την άποψη σου.

Αγαπητέ φίλε Αντώνη αφού πρωτίστως σε ευχαριστήσω για την συνέντευξη, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η θέση μου θα είναι απολύτως τεχνοκρατική. Δεν θα βάλω στην όλη μας συζήτηση καμία πολιτική απόχρωση.

Το τελευταίο διάστημα, γίνεται αρκετή συζήτηση για το τραίνο που θα έρθει στα Μέγαρα. Θυμίζω πως τραίνο έχουμε στα Μέγαρα που περνάει στον Προαστιακό, αλλά τώρα πλέον μιλάμε για την ενεργοποίηση της «παλαιάς» γραμμής από τα Λιόσια με τερματικό σταθμό στα Μέγαρα.

Πρόκειται για ένα έργο που θα ενώσει τα Λιόσια με την Ελευσίνα, με τον Λουτρόπυργο, το Νεράκι, τη Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα.

Αυτό είναι μία πολύ θετική εξέλιξη, αφού προσθέτουμε ένα ακόμα μέσο πρόσβασης στην πόλης μας και μάλιστα με ένα μέσο  το οποίο είναι ασφαλές οικολογικό και ταυτόχρονα και οικονομικό, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να αυξήσουμε την επισκεψιμότητα στην πόλη μας. Κάτι που είναι στο χέρι μας μέσω της διαδρομής που προανέφερα, λαμβάνοντας υπόψιν ότι η συγκεκριμένη (διαδρομή) είναι αρκετά πιο εντυπωσιακή σε σχέση με την υπάρχουσα του Προαστιακού ενώ επίσης καταλήγει στο κέντρο της πόλης μας, χωρίς την ανάγκη περαιτέρω μετακίνησης με άλλα μέσα μεταφοράς. Ας έχουμε επίσης υπόψιν μας, ότι το τραίνο είναι το πλέον λαϊκό μέσο μεταφοράς και χρησιμοποιείται ουσιαστικά από το σύνολο των πολιτών

ΕΡΩΤ: Θα γίνουν παρεμβάσεις στην παλιά γραμμή που υπάρχει, για να περάσει από αυτήν ο Προαστιακός της Δυτικής Αττικής;

Θα γίνει αναβάθμιση/ανακατασκευή της παλιάς γραμμής, η οποία από μετρική που είναι τώρα θα αναβαθμιστεί (που σημαίνει ότι το εύρος της είναι 1 μέτρο), σε γραμμή κανονικού εύρους, (1.43 μέτρα). Αυτό θα επιτρέψει τη χρήση νέων, σύγχρονων και τεχνολογικά αναβαθμισμένων τραίνων. Τα τρένα αυτά, θα προσφέρουν ένα ευχάριστο και άνετο περιβάλλον αναβαθμίζοντας έτσι την εμπειρία στον επιβάτη, ενώ ταυτόχρονα είναι απολύτως φιλικά προς το περιβάλλον.

Συγκεκριμένα, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι βρισκόμαστε σε διαδικασία προετοιμασίας για την αγορά 20 σύγχρονων επιβατικών συρμών και συγκεκριμένα  10 τραίνων  υδρογόνου και 10 ηλεκτροκίνητων.

Αναφορικά με τα τρένα υδρογόνου, αυτά αποτελούν μια νέα τεχνολογική εξέλιξη και έχουν υιοθετηθεί σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία) και ικανοποιούν την παγκόσμια απαίτηση για πράσινες και ασφαλείς μεταφορές με ταυτόχρονη αναβαθμισμένη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Η επιτυχία όμως του εγχειρήματος αυτού προϋποθέτει να «αγαπηθεί» το τραίνο αυτό από τον κόσμο και να αποτελεί πρωτεύουσα επιλογή για τις μετακινήσεις του

Με βάση αυτά που προανέφερα, θα μπορούσαμε να καταλήξουμε ότι μέσω της νέας αυτής, σιδηροδρομικής σύνδεσης της πόλης, δημιουργείται η δυνατότητα αναβάθμισης της πόλης μας και κατ’ επέκταση της περιοχή μας, με την προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών.

ΕΡΩΤ: Οι ταχύτητες θα είναι ίδιες με αυτές του Προαστιακού;

Αυτό δεν πρέπει να απασχολεί ιδιαίτερα. Οι ταχύτητες που επιλέγονται λαμβάνουν υπόψιν τους κανόνες ασφάλειας (που είναι πολύ αυστηροί στις μέρες μας), τον αριθμό των στάσεων και τον απαιτούμενο χρόνο μετακίνησης.  

 ΕΡΩΤ:  Θέλω να εστιάσουμε περισσότερο στο θέμα της επικινδυνότητας επειδή το τραίνο θα περνάει από διαβάσεις και πολλοί στα Μέγαρα αντιδρούν φέρνοντας στο μυαλό τους άσχημες εικόνες από παλιά με συμπολίτες που έχουν κινδυνέψει και έχουν χάσει την ζωή τους. Με βάση τις αντιδράσεις ποια η άποψή σας;

Αναφέρθηκα ότι η ασφάλεια αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα. Προκειμένου να αποφύγουμε θεωρητικές προσεγγίσεις, ας αφήσουμε, προς στιγμή, την διαδρομή Λιόσια, Ελευσίνα, Νέα Πέραμος, Μέγαρα και ας πάρουμε το παράδειγμα της διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Η διαδρομή αυτή εκτελείται σε κάτι από λιγότερο 4 ώρες, ενώ κατά μήκος της διαδρομής υπάρχουν αρκετές ισόπεδες διαβάσεις.

Η μέγιστη ταχύτητα της διαδρομής αυτής είναι 160 χιλιόμετρα/ώρα. Όμως όταν αυτό  περνάει μέσα από πόλεις, πχ. τη Λάρισας, η ταχύτητα μειώνεται σημαντικά, αφού υπάρχουν άλλα όρια ταχύτητας.

Τώρα επειδή πολλοί εδώ στα Μέγαρα ισχυρίζονται ότι θα κινδυνέψει κόσμος σκεπτόμενοι ιστορίες του παρελθόντος με ατυχήματα, οφείλω να αναφέρω πως με τη βοήθεια νέων τεχνολογιών (π.χ. ETCS), τους αυστηρότερους κανόνες ασφαλείας που λαμβάνουν πλήρως υπόψιν τις ιδιαιτερότητες κάθε σημείου διέλευσης, οι κίνδυνοι, αν δεν μηδενίζονται, ελαχιστοποιούνται.  

Επίσης, δεν θα πρέπει να αγνοηθεί και ο ανθρώπινος παράγοντας, στην πρόληψη των ατυχημάτων, δεδομένου ότι σε ένα ατύχημα δύνανται να εμπλέκονται μηχανοδηγοί, πεζοί, οδηγοί των αυτοκινήτων, κλπ.

Στο θέμα της κουλτούρας ασφάλειας έχουν γίνει τεράστια βήματα μπροστά.

Η συμπεριφορά όλων των εμπλεκομένων μερών είναι πολύ πιο ώριμη σε σχέση με το παρελθόν, σε όλες τις διαστάσεις της καθημερινότητας. Για παράδειγμα, στο παρελθόν είχαμε πολλά περισσότερα οδικά ατυχήματα, βασικά λόγω κακής «οδηγικής» συμπεριφοράς,  έλλειψη υψηλής  ποιότητας υποδομών και τεχνολογίας καθώς και ελαστικότερων κανόνων ασφάλειας . Σήμερα είμαστε σημαντικά αναβαθμισμένοι σε σχέση με το παρελθόν, και έτσι είμαστε σημαντικά πιο ασφαλείς.

Και με αφορμή την ερώτησή σας κ. Υψηλάντη, μου δίνεται η ευκαιρία να επαναλάβω ότι το πλέον ασφαλές μεταφορικό μέσο είναι το τραίνο.

 ΕΡΩΤ: Γιατί κάποιος να επιλέξει ως συγκοινωνιακό μέσο το τραίνο;  

 Επειδή το τραίνο είναι ένα μέσο μεταφοράς, το οποίο είναι οικονομικό και διαθέσιμο για όλα τα βαλάντια, είναι φιλικό προς περιβάλλον αφού έχει τις λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά μεταφερόμενο επιβάτη, ανεξαρτήτου αποστάσεως, ενώ ταυτόχρονο το ταξίδι δεν είναι μόνο ασφαλές αλλά και άνετο.

Η σύγχρονη παγκόσμια τάση είναι αυτή της βιώσιμης ανάπτυξης, δύο από τους βασικούς της κανόνες  πυλώνες να είναι ο κοινωνικός και ο περιβαλλοντικός. Από όσα προανέφερα, ο σιδηρόδρομος ικανοποιεί τις απαιτήσεις των δύο αυτών πυλώνων, μέσω των υπηρεσιών μεταφοράς του κοινού με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον.

ΕΡΩΤ: Ενώ η πρώτη μελέτη του έργου μιλούσε για εκτροπή της σιδηροδρομικής γραμμής από τον Καρδατά προς την υπάρχουσα γραμμή του Προαστιακού, τι ανάγκασε πιστεύετε τον Υπουργό να ανακοινώσει ότι ο τερματικός σταθμός του Προαστιακού Δυτικής Αττικής θα είναι ο παλιός σταθμός των Μεγάρων;

 Να είμαι ειλικρινής, δεν έχω διαβάσει την μελέτη. Είχα ακούσει για την εκτροπή της γραμμής στον Καρδατά και τερματισμό στην υπάρχουσα γραμμή του προαστιακού, αλλά αυτό δεν το έβρισκα λογικό, αφού τέτοιο έργο δεν θα προσέφερε τίποτα ούτε στην πόλη των Μεγάρων ούτε στο σιδηρόδρομο γενικότερα. Δεν έβλεπα, με άλλα λόγια τη χρησιμότητά του. Το τραίνο πρέπει να έλθει στο κέντρο της πόλης.

Γι’ αυτό θεωρώ ότι ο τερματικός σταθμός στην πόλη των Μεγάρων είναι η σωστή επιλογή.

Περισσότερα περί εκτροπής της γραμμής από τον Καρδατά δεν γνωρίζω.

ΕΡΩΤ: Υπήρξε μια πρόταση για την δημιουργία του τερματικού σταθμού στον ΦΟΡΟ προκειμένου να  αποφευχθεί ο τερματισμός του τραίνου στο κέντρο των Μεγάρων. Πιστεύετε ότι αυτό είναι εφικτό;

 Ξεκαθαρίζω ότι η άποψη που θα σας καταθέσω θα είναι καθαρά προσωπική και δεν σχετίζεται με κάποια σχέδια του ΟΣΕ. Υπό προϋποθέσεις αυτή η πρόταση μπορεί να αποτελέσει μια καλή πρακτική.

Και εξηγώ: Να έρθει ο τερματικός σταθμός στο Φόρο. Δεν αρκεί ότι οι επιβάτες κατεβαίνουν εκεί και τελείωσε. Το έργο είναι μισό. Από εκεί και πέρα, θέλουμε μια πρόσβαση στο κέντρο της πόλης. Τι πρόσβαση θέλουμε; Θέλουμε μια όμορφη πρόσβαση με την δημιουργία πεζοδρόμου κατά μήκος της γραμμής έξω από το Γυμνάσιο που θα οδηγεί στα «Σίδερα Μπεναρδή».

Και παράλληλα χρειαζόμαστε και μια αναβάθμιση του παλιού σιδηροδρομικού σταθμού, όχι μόνο σαν πάρκο, αλλά με εμπορικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες με πολεοδόμηση του χώρου.

Θα υπάρχουν βέβαια χώροι πρασίνου και κοινόχρηστοι χώροι, αλλά απαραίτητα επιβάλλεται να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για εμπορικές δραστηριότητες προκειμένου ο χώρος να μπορεί να συντηρηθεί και να διατηρηθεί στην δέουσα κατάσταση.

Διαφορετικά αν στο συγκεκριμένο χώρο φτιάξεις απλά ένα πάρκο, αυτό όχι μόνο θα ερημώσει σε σύντομο χρονικό διάστημα αλλά και ενδεχομένως στο τέλος να γίνει χώρος παράνομων δραστηριοτήτων.

Και για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτό που λέω ας σκεφτούμε την κατάσταση στις πλατείες της πόλης μας. Αν κάποιος αναρωτηθεί «Ποια είναι η καλύτερη πλατεία στα Μέγαρα;» η απάντηση είναι η συγκεκριμένη που μαζεύει τον περισσότερο κόσμο.

Με άλλα λόγια, όπου υπάρχει δραστηριότητα αλλά και ιδιωτική πρωτοβουλία υπάρχει καθαριότητα, πολιτισμός, ομορφιά και επισκεψιμότητα.

Άρα μια πολεοδόμηση στον χώρο του παλιού ΟΣΕ θα αναβαθμίσει την περιοχή και θα φέρει ανάπτυξη προσφέροντας πάρα πολλά στην τοπική κοινωνία.

Συμπερασματικά λοιπόν, η πρόταση για την δημιουργία του τερματικού σταθμού στο ΦΟΡΟ δείχνει να είναι μια καλή ιδέα, αφού αποφεύγονται 2 διαβάσεις, όμως πρέπει να γίνει μια συνολικότερη ανάπλαση.