AixmiNews.gr - H Ηλεκτρονική εφημερίδα των Μεγάρων, της Νέας Περάμου και της Δυτικής Αττικής

14.11.2018

Ο καιρός μας

866ose01

Σε ολόκληρη την Ελλάδα, από άκρη σε άκρη, ο ελληνικός βιομηχανικός και προβιομηχανικός πολιτισμός έχει, να επιδείξει τη δική του ιστορία. Τίποτε όμως δεν αντιπροσωπεύει πληρέστερα την προσδοκία για ανάπτυξη και πρόοδο, που επέφερε, η ανάπτυξη του Σιδηροδρόμου στη χώρα μας.

Θαμμένη η ιστορία στο χρονοντούλαπο της λήθης

Η πόλη των Μεγάρων αποτελούσε το σημείο σιδηροδρομικής διασύνδεσης της Πρωτεύουσας με τον Νομό Πελοποννήσου και ήταν μέλος ενός δικτύου, που είναι απόλυτα συνυφασμένο με τη νεότερη Ιστορία της Ελλάδας, όπως προανεφέρθη, διότι έχει τα σημάδια του αναλλοίωτα από τους πολέμους, την κατοχή, τον εμφύλιο, την αστυφιλία και ότι άλλο αναπολεί ο καθένας μας, να θυμίζουν το παρελθόν αυτού του τόπου και που οι λάθος πολιτικές επιλογές το άφησαν, να μπει στο χρονοντούλαπο της Ιστορικής λήθης κάθε πόλης.
Δυστυχώς για τους περισσότερους Σιδηροδρομικούς Σταθμούς, όπως και των Μεγάρων, από όταν ξεκίνησε η διαδικασία παροπλισμού των παλιών σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων, οι σταθμοί και ο στόλος τους οδηγήθηκαν στην εγκατάλειψη και τη διάλυση. Οι σταθμοί τις ιδιαίτερης βιομηχανικής αρχιτεκτονικής τεχνοτροπίας μαζί με τους μοναδικούς εξοπλισμούς τους και οι λεγόμενοι «μουτζούρηδες» άρχισαν να καταστρέφονται και να ξεθωριάζει η αρχοντιά, που τους έκανε να ξεχωρίζουν στη πορεία τους μέσα στο χρόνο.

866ose02

Πρώτες παρεμβάσεις από το Δήμο Μεγαρέων

Ο Δήμος Μεγαρέων, παρεμβαίνοντας σε αυτή την άσχημη εικόνα για το κέντρο της πόλης, προχώρησε σε κάποιες εργασίες συντήρησης. Ξεκινώντας τις εργασίες καθαρισμού στον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό και συντήρησης της ατμομηχανής, που δέσποζε πληγωμένη από την εγκατάλειψη στη δυτική πύλη του σταθμού, συγχρόνως γέννησε ελπίδες σε πολλούς νοσταλγούς του παρελθόντος για μια εναλλακτική αναβίωση αυτού του ιστορικού σημείου του κέντρου της πόλης των Μεγάρων.
Όραμα αρκετών συμπολιτών μας, όπου συναναστρεφόμαστε καθημερινά στην εφημερίδα, είναι να «ζωντανέψει» ο παλιός σταθμός του ΟΣΕ με μια επαναλειτουργία διαφορετική από εκείνη του 1885, από όταν ιδρύθηκε επί Τρικούπη, αντίστοιχη με αυτή που προστάζουν οι καιροί μας.
Οι χειρισμοί της Δημοτικής Αρχής δείχνουν, πως ετοιμάζουν το έδαφος, ώστε να ωριμάσουν οι συνθήκες για να αποτελέσει αυτό το ιστορικό μνημείο της πόλης σημείο αναφοράς, πηγή δροσιάς, μέρος συνάντησης, άθλησης, εκπολιτισμού, χαλάρωσης και πνευματικής ανάτασης για τους Μεγαρίτες και τους επισκέπτες της πόλης. Με τη σωστή αξιοποίηση των κτηρίων αλλά και του μηχανοκίνητου εξοπλισμού, ο σιδηροδρομικός σταθμός των Μεγάρων μπορεί, ν' αποκτήσει εκ νέου την χαμένη του αίγλη και να δώσει στα Μέγαρα ακόμη μια δόση ποιοτικής αναγνωσιμότητας, που τόσο πολύ την έχουν ανάγκη.

866ose03

Να υπάρξει συνέχεια στην παρέμβαση…

Ο Δήμος Μεγαρέων και προσωπικά ο Δήμαρχος Γρ.Σταμούλης δείχνουν ιδιαίτερα θετικοί σε μια τέτοια συντήρηση και αναβίωση. Η Δημοτική Αρχή ανέλαβε αρχικά τη διόρθωση μέσω βαφής της άσχημης εικόνας εγκατάλειψης της ατμομηχανής και του περιβάλλοντα χώρου της. Η παρέμβαση είναι απόλυτα σωστή αλλά χρειάζεται και η συνέχεια άλλων ενεργειών, που θα κάνουν το χώρο προσβάσιμο από όλους τους πολίτες όλες τις ώρες τις ημέρας. Είναι αναγκαίος έντονος φωτισμός διότι το σημείο του σταθμού έχει τη φήμη συγκέντρωσης παρείσακτων ατόμων και τοξικομανών, που δρουν τις νύχτες εκεί και προκαλούν ζημιές στα κτήρια, στα βαγόνια και στα παρακείμενα αυτοκίνητα του παρκινγκ. Πέραν του φωτισμού, χρειάζεται μια γενική ανανέωση του συνόλου του χώρου με κεντρικό σκοπό των ιθυνόντων τη βελτίωση ποιότητας του περιβάλλοντος, την αισθητική και πολιτιστική εξυγίανση και τη γενικότερη αναβάθμιση της γύρω περιοχής. Μια τέτοιου είδους ανάπλαση θα δώσει ξανά τη χαμένη ταυτότητα του ιστορικού σημείου της πόλης μας, ώστε να γίνει πιο ελκυστικό και πιο ασφαλές για τους πολίτες.

866ose04

Το κέντρο πολιτισμού…

Με τη σωστή παρέμβαση ο σιδηροδρομικός σταθμός των Μεγάρων, μπορεί να αποτελέσει κέντρο πολιτισμού της πόλης. Με τη σωστή ανάπλαση του κεντρικού κτηρίου και των μικρών παρακείμενων και του περιβάλλοντα χώρου μπορεί ο «εγκαταλελειμμένος» τόσο χρόνια σταθμός, να γίνει μια κυψέλη, πέραν του πολιτισμού, οικολογικής συνείδησης και συνάμα να μεταφέρει νοερά τους επισκέπτες του σε παλιές ένδοξες εποχές της Ελλάδας. Το κτίριο του παλιού σταθμού του ΟΣΕ θα πρέπει, να μπορεί, να συνδεθεί λειτουργικά με την πλατεία και να διαμορφωθεί σε έναν μουσειακό και συνάμα εκθεσιακό χώρο και να δύναται να φιλοξενεί διάφορες μουσικοπολιτιστικές εκδηλώσεις. Το σημείο αποσκευών κάλλιστα θα μπορούσε να γίνει ίσως αναψυκτήριο ώστε να μένει ζωντανή η περιοχή του σταθμού όλη τη διάρκεια της ημέρας μέχρι το βράδυ. Είναι ένας χώρος αρκετά μεγάλος, που μπορεί, να φιλοξενήσει διαφόρων ειδών δραστηριότητες και να αποτελέσει ένα πνευματικό κέντρο για την πόλη. Ένα κέντρο που θα διαθέτει στον περιβάλλοντα χώρο του πάρκο, δένδρα, ίσως τεχνητή λίμνη, διαδρόμους περιπάτου, επιμελώς διαμορφωμένους χώρους έκθεσης των βαγονιών και των μηχανών και κάποια αθλητική υποδομή. Με λίγα λόγια θα μπορούσε ο σταθμός, να αποτελέσει το διαμάντι της πόλης κατά τα πρότυπα κάποιων άλλων πόλεων όπως της Ελευσίνας και αν θέλουμε, να φτάσουμε ακόμη πιο μακριά σαν αυτόν της Καλαμάτας.

Γιατί όχι και τραμ

Ακόμη μια πρωτοποριακή ιδέα αξιοποίησης του σιδηροδρομικού δικτύου στα Μέγαρα είναι να συντηρηθούν οι ράγες, εάν βέβαια αυτό είναι δυνατό, που διέρχονται μέσα από την πόλη (από το Νεκροταφείο έως και το ύψος του 3ου Γυμνασίου Μεγάρων) και να λειτουργήσει ένα μικρό βαγόνι τύπου τραμ για τις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης.

866ose05

Πολλά τα οφέλη

Επομένως είναι εύκολα κατανοητό από όλους, πως θα υπάρξουν πολλά θετικά αποτελέσματα σε ενδεχόμενη αξιοποίηση του παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού της πόλης των Μεγάρων. Το μοναδικό αυτό κτήριο αρχιτεκτονικής, μαζί με τους χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας έχουν σαν στόχο, να γίνουν πόλος έλξης για τους κατοίκους γειτονικών περιοχών, που δεν διαθέτουν ανάλογους χώρους και για τους κατοίκους των Μεγάρων ως ένας νέος χώρος συνάντησης.
Τα έσοδα που θα αποκομεί ο Δήμος Μεγαρέων από τη λειτουργία του χώρου αυτού, θεωρούμε πως θα είναι ικανοποιητικά και θα μπορούν να προέρχονται από την παραχώρηση με ενοικίαση κάποιων χώρων για εκθέσεις, ομιλίες, συναυλίες, για χώρο εστίασης και αναψυχής. Με τη νέα αυτή χρήση των χώρων δημιουργούνται επομένως και νέες θέσεις εργασίας. Σε πιθανή λειτουργία μουσείου, θα χρειάζονται σίγουρα υπάλληλοι, φύλακες και γενικά προσωπικό, το οποίο θα είναι υπεύθυνο και για τη διαχείριση της σωστής λειτουργιάς όλων των χώρων. Για την περιποίηση της φύτευσης στον προαύλιο χώρο θα χρειαστούν σίγουρα υπάλληλοι του Δήμου. Τέλος ο χώρος εστίασης που θα εγκατασταθεί στο χώρο, θα απασχολήσει επίσης σερβιτόρους, μπουφετζίδες, ίσως σεφ κτλ.

Γρ. Σταμούλης: Ο σταθμός είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθεί για κοινωφελείς χρήσεις δίνοντας ανάσα στη καθημερινότητα των πολιτών

Στα πλαίσια του ρεπορτάζ της Αιχμής σχετικά με τον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης των Μεγάρων, επισκεφθήκαμε στο γραφείο του το Δήμαρχο Μεγαρέων Γρηγόρη Σταμούλη, ο οποίος υποστήριξε, πως η απόδοση των χώρων του Σταθμού στη πόλη των Μεγάρων, που πλέον είναι «ανενεργοί» από τον ΟΣΕ (σταθμός, αμαξοστάσιο, βαγόνια κτλ) είναι απαραίτητη, ώστε να χρησιμοποιηθούν για κοινωφελείς και κοινόχρηστες χρήσεις.
Ο κ. Σταμούλης δήλωσε, πως θεωρεί, από τη στιγμή που οι εγκαταστάσεις του ΟΣΕ στην πόλη καταλαμβάνουν μια τόσο μεγάλη έκταση εντός του οικιστικού της ιστού, χωρίς όμως να χρησιμοποιούνται για λειτουργικές ανάγκες του Οργανισμού, ότι δεν υπάρχει νόημα, να δεσμεύεται μια τόσο μεγάλη έκταση, όντας μη λειτουργική εδώ και τόσα χρόνια. Ο Δήμαρχος Μεγαρέων ανέφερε, πως θα μπορούσε μια ενδεχόμενη εκμετάλλευση της, να δώσει μια πολύπλευρη ανάσα στην καθημερινή ζωή των Μεγαριτών.
Το κτήριο του ΟΣΕ και του περιβάλλοντα χώρου «μόνο και μόνο ότι βρίσκεται στην καρδιά της πόλης», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σταμούλης, θα πρέπει, να αξιοποιηθεί για χρήσεις πολιτισμού, αναψυχής και για οποιαδήποτε αναπτυξιακή πρωτοβουλία, που στόχο έχει τη άνοδο του βιοτικού και πνευματικού επιπέδου των πολιτών της πόλης.
Κλείνοντας ο κ. Σταμούλης τόνισε, πως αυτός και η διοίκησή του βρίσκονται συνεχώς κοντά στον πολιτισμό κάτι που όπως συμπλήρωσε με έμφαση η διοίκηση το έχει αποδείξει εξαρχής. Ξεκαθαρίζοντας ότι «στόχος της δημοτικής αρχής είναι να αναδεικνύει ότι όμορφο έχει η πόλη μας, είτε αφορά δημόσιους χώρους είτε αφορά κτήρια». Επομένως, σύμφωνα με τον κ. Σταμούλη, με γνώμονα την ανάδειξη της ομορφιάς της πόλης ξεκίνησε η παρέμβαση συντήρησης της ατμομηχανής και του περιβάλλοντα χώρου, που αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας των Μεγάρων, αφού αυτές οι προσπάθειες αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής των πολιτών. Ο Δήμαρχος κατέληξε αναφέροντας πως «στο μυαλό μας έχουμε ως Διοίκηση, να δώσουμε την ευκαιρία τους πολίτες αυτής της πόλης, να απολαμβάνουν τις ελεύθερες ώρες τους μέσα σε ένα κέντρο παραγωγής πολιτισμού, που θα αποτελεί πρότυπο και για τις υπόλοιπες τριγύρω πόλεις».

Είναι έργο μεγάλου αναπτυξιακού οράματος για τα Μέγαρα

Η περιοχή του σιδηροδρομικού σταθμού Μεγάρων αποτελεί εδώ και αρκετά χρόνια ένα ανενεργό χωρίς περιεχόμενο κενό αστικό τμήμα στην καρδιά της πόλης των Μεγάρων. Η σημερινή του εικόνα προκαλεί αμηχανία και λύπη για όσους αγαπούν αληθινά αυτό τον τόπο διότι έχει φοβερές προοπτικές εξέλιξης και δυναμικής επανάκαμψης ώστε να γίνει σημείο αναφοράς όλων όσων το αντικρίζουν. Θα πρέπει όλοι οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, να παραμελήσουν τις όποιες τους πολιτικές διαφορές τους χωρίζουν και έχοντας ως γνώμονα την υλοποίηση ενός τέτοιου μεγάλου αναπτυξιακού οράματος για τον τόπο, να συνεισφέρουν με όλες τους τις δυνάμεις, ώστε να δημιουργηθεί ένα αστικό σύνολο, που θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη του Δήμου Μεγαρέων ομορφαίνοντας συνάμα και το κέντρο των Μεγάρων. Διότι τα τρένα όταν φεύγουν, πάντα γυρνούν, αρκεί μην τα χάσεις.